El confinament s’allarga i no sabem quan serà la fi. Encara menys per als infants, que van ser els primers en quedar reclosos a casa i tot apunta que seran els últims a recuperar la normalitat per la seva potència propagadora dels virus.
Jugar és molt important en el desenvolupament de l’infant. I més encara si ho fem en família. El joc l’empeny a explorar, descobrir, conèixer, experimentar, assajar i interactuar amb objectes i persones del nostre entorn, posant en marxa habilitats i capacitats que ja estan adquirides i desenvolupant-ne de noves. “Jugar no és perdre el temps, significa activar un munt de capacitats que els porten a l’aprenentatge continu i, encara més important, per a tota la vida.
JOC EXPERIMENTAL
– Panera dels tresors (materials diversos i quotidians que posin en joc els sentits)
– Safates d’experimentació amb aliments (pasta, farina, llegums, etc.), aigua, gel, elements de la natura, etc.
– Experimentar amb la llum i la foscor: jocs d’ombres, leds, lots, papers de colors, etc.
– Imans
– Joc amb miralls
– Pots per descobrir olors
JOC SIMBÒLIC
– Imitació del món adult
– Històries inventades
– Disfresses
– Ninots i nines, vehicles, etc.
– Fer màgia (fent aparèixer objectes dins d’una capsa)
JOCS DE MOVIMENT
– Guerra de coixins
– Jugar al corre-cuita
– Gimcana amb materials de casa com taules, cadires, mantes, coixins, etc.
– Cançons amb moviments
– Jocs d’equilibri
– Activitats de precisió: agafar pompons amb pinces, apilar objectes, construccions, encaixar objectes dins d’un contenidor
JOCS DE CONTACTE
– Massatges amb les mans o elements com plomes, pilotes, pinzells, suaus, etc.
– Moixaines i jocs de falda
– Carícies i pessigolles
LITERATURA
– Contes
– Titelles
– Poemes
– Rodolins
– Endevinalles
– Frases fetes
– Representacions de teatre
ARTS PLÀSTIQUES
QUÈ? Pintura, colors, ceres, guixos, aquarel·les, plastilina, fang, pasta de sal.
COM? Collage, composicions, estampació, etc.
AMB QUÈ? Paper, cartró, fusta, roba, pedres, petxines, palets de fusta, etc.
MÚSICA
– Cantar i escoltar cançons
– Fer caixes de música (col·locar dins la caixa elements que es relacionin amb la cançó)
– Tocar instruments
– Crear instruments amb materials quotidians
ACTIVITATS QUOTIDIANES D’AUTONOMIA
– Vestir-se i desvestir-se
– Menjar amb coberts (un aprenentatge dels més petits)
– Pelar alguna fruita
– Parar la taula
– Recollir
– Netejar
– Cuinar
– Rentar-se les mans
MEDI NATURAL
– Observar per la finestra el temps que fa
– Escoltar sons, per exemple, dels ocells, del vent, etc.
– Observar la lluna i les estrelles
– Sortir al balcó o al pati/jardí